Βιομηχανική Οργάνωση

Διδάσκων/ουσα
Κωδικός Μαθήματος
ΕΠ009
Εξάμηνο
Εαρινό

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα της Βιομηχανικής Οργάνωσης & Πολιτικής αποτελείται από διαλέξεις με ιδιαίτερη έμφαση σε εξειδικευμένα θέματα οικονομικής θεωρίας της βιομηχανικής οργάνωσης. Για την παρακολούθηση του μαθήματος συνίσταται οι φοιτητές να έχουν βασικές γνώσεις προπτυχιακού επιπέδου στη θεωρία ολιγοπωλίου, στη θεωρία παιγνίων καθώς και σε βασικές τεχνικές μαθηματικής αριστοποίησης.
Πιο συγκεκριμένα θα αναλυθούν εξειδικευμένα θέματα της θεωρία της επιχείρησης όπως το κόστος συναλλαγής, στρατηγικές κάθετης ολοκλήρωσης, κάθετης διαφοροποίησης και άριστη δομή ιδιοκτησίας. Εν συνεχεία θα αναλυθούν μοντέλα ολιγοπωλίου εστιάζοντας σε εξειδικευμένες περιπτώσεις των υποδειγμάτων ολιγοπωλίου κατά Cournot, Stackelberg, Βetrand και του υποδείγματος του διοπωλίου του Edgeworth. Επίσης και με βάση αυτά τα υποδείγματα θα αναλυθούν διάφορες περιπτώσεις φραγμών εισόδου σε μία αγορά (υπόδειγμα Dixit). Εν συνεχεία ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην θεωρία παιγνίων καθώς και στην ισορροπία κατά Nash με εστίαση στα στατικά μπεϋζιανά παίγνια και στην μπεϋζιανή ισορροπία, καθώς και των εφαρμογών τους στο υπόδειγμα του Cournot. Τέλος θα αναλυθούν τα υποδείγματα της διαφήμισης (Dorfman & Steiner) και τα υποδείγματα χωροθέτησης των οικονομικών δραστηριοτήτων των Hotelling και Salop.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα έχει ως απώτερο σκοπό να δώσει στον φοιτητή/φοιτήτρια εκείνα τα εργαλεία οικονομικής ανάλυσης ώστε να είναι σε θέση να δώσει απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Γιατί οι αγορές δομούνται και οργανώνονται με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο;
  • Με πιο τρόπο επιχειρήσεις αναπτύσσουν τις δραστηριότητες τους και την παραγωγής τους στις αγορές;
  • Πως επιτυγχάνονται οι συνθήκες εισόδου-εξόδου σε μία αγορά και ποιοι είναι οι φραγμοί αυτών;
  • Με πιο τρόπο οι επιχειρήσεις διαμορφώνουν την αγορά;
  • Πως αναλύεται η στρατηγική συμπεριφορά των επιχειρήσεων σε μία αγορά;

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Εβδομάδα 1η: Βασικές εισαγωγικές έννοιες και θεωρία της βιομηχανικής οργάνωσης.
Οικονομική ανάλυσης των κλάδων. Αναλύονται οι κυριότεροι δείκτες όπως: συντελεστής συμμετοχής (Location Quitient), συντελεστής εγκατάστασης δραστηριότητας (Coefficient of Location), συντελεστής ειδίκευσης (coefficient of specialization), δείκτης συγκέντρωσης, συντελεστής Florence, συντελεστής συγκέντρωσης Gini, δείκτης Theil, καμπύλη Lorenz, συντελεστής εντροπίας, δείκτης Hannah-Kay και ο δείκτης Herfindahl-Hirschman.

Εβδομάδες 2η & 3η : Θεωρία της επιχείρησης
Μορφές χαρακτηριστικά, βασικά σημεία, χαρακτηριστικά και στόχους για την ανάπτυξη της επιχείρησης. Ανάλυση του κόστους συναλλαγής , προς τα πάνω/προς τα κάτω κάθετη ολοκλήρωση/ διαφοροποίηση (VerticalSeparation, DownstreamIntegration,UpstreamIntegration), άριστη δομή ιδιοκτησίας (optimal ownership structure), καμπύλες οριακού οφέλους και επενδύσεις ιδιοκτησίας, επιπτώσεις διαφορών δομές ιδιοκτησίας.

Εβδομάδες 4η,5η , 6 η & 7η: Θεωρία ολιγοπωλίου
Cournot με δυο επιχειρήσεις και όμοια οριακά κόστη. Cournot με «n» επιχειρήσεις και όμοια οριακά κόστη.Cournot, η γενικευμένη περίπτωση. Υπόδειγμα Cournot με conjectural variations (υποθετικές μεταβολές). Το υπόδειγμα της κυρίαρχης επιχείρησης του Forchheimer. Ανταγωνισμός κατά Betrand. Διαφοροποίηση προϊόντων. Ισορροπία κατά Stackelberg. Ισορροπία Stackelberg με γραμμική ζήτηση και σταθερά οριακά κόστη. Το υπόδειγµα διοπωλίου του Edgeworth. Ανταγωνισµός κατά Cournot υπό ασύµµετρη πληροφόρηση.

Εβδομάδες 8η & 9 η: Θεωρία Παιγνίων
Ισορροπία κατά Nash. Ποσότητες υποπαιγνίων: Ισορροπία κατά Nash. Υπόδειγμα διοπωλίου μέσα από την θεωρία παιγνίων. Διαιτησία τελευταίας προσφοράς. Μικτές στρατηγικές. Ισορροπία Nash σε µικτές στρατηγικές στο υπόδειγµα διοπωλίου του Edgeworth. Στατικά μπεϋζιανά παίγνια και μπεϋζιανή ισορροπία κατά Νash.

Εβδομάδες 10η & 11η: Στρατηγική συμπεριφορά των επιχειρήσεων και αποτροπή εισόδου
Η περίπτωση του παιγνίου κατά Stackelberg. Σταθερών αποδόσεων κλίμακας. Σημαντικότητας οικονομιών κλίμακας. Ποσότητα αποτροπής με γραμμική ζήτηση. Ισορροπία έχοντας οικονομίες κλίμακας. Το μοντέλο του Dixit.

Εβδομάδα 12η: Διαφοροποίηση προϊόντων και ανταγωνισμός
Εξάπλωση προϊόντος (product proliferation). Το υπόδειγμα του Hotelling. Ο κύκλος του Salop. Διαφήμιση: το υπόδειγμα των Dorfman & Steiner. Υποθετικές μεταβολές (conjecturalvariations) στη διαφήμιση (Nerlove & Arrow)

Εβδομάδα 13η:
Παρουσιάσεις, Ερωτήσεις, Ανακεφαλαίωση της ύλης.

ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Ατομική παρουσίαση επιστημονικού άρθρου: Ποσοστό 15 % του συνολικού βαθμού
Ομαδική Εργασία: Ποσοστό 25% του συνολικού βαθμού
Γραπτές Τελικές Εξετάσεις: Ποσοστό 60% του συνολικού βαθμού

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ

Tirole Jean (1989) The Theory of Industrial Organization, Cambridge, MIT Press.
GravelleHugh και ReesRay (2004) Μικροοικονομική Θεωρία, Τόμος Β, Εκδόσεις Gutenberg (κεφάλαια 15-16 [σελ. 359-411 & σελ. 413-458]).
GibbonsRobert (2009) Εισαγωγή στη Θεωρία Παιγνίων, Εκδόσεις Gutenberg.

© 2015 Π.Μ.Σ. ΝΕΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ.