Στρατηγική των Επιχειρήσεων

Διδάσκων/ουσα
ΜΠΕΛΛΟΥ ΒΙΚΤΩΡΙΑ
Κωδικός Μαθήματος
ΥΠ006
Πιστωτικές Μονάδες
8
Εξάμηνο
Χειμερινό

Σκοπός μαθήματος

Tο μάθημα έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους φοιτητές/τις φοιτήτριες ώστε να αξιολογήσουν και να δώσουν συγκεκριμένες απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα που σχετίζονται με την επιβίωση και την κερδοφορία της επιχείρησης. Επιπλέον επιδιώκει τόσο την θεωρητική κατανόηση των σχετιζόμενων με τη Στρατηγική Διοίκηση εννοιών όσο και την πρακτική εφαρμογή αυτών, μέσω της εξέτασης πραγματικών περιπτώσεων από την εγχώρια και διεθνή πραγματικότητα.

 

Μαθησιακοί στόχοι

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα πρέπει να είναι σε θέση να: - κατανοούν τις βασικές αρχές της Στρατηγικής Διοίκησης των επιχειρήσεων και τον αντίκτυπό τους στη λειτουργία της επιχείρησης - σχεδιάζουν και να αξιολογούν τη λειτουργική, ανταγωνιστική κι εταιρική στρατηγική της επιχείρησης - αναγνωρίζουν και να αξιολογούν τις στρατηγικές κινήσεις των σύγχρονων επιχειρήσεων, προτείνοντας πιθανές βελτιώσεις. - ερμηνεύουν την επίδραση των εξωγενών παραγόντων στη λειτουργία των επιχειρήσεων - διερευνούν και να σχεδιάζουν τη διεθνοποίηση μίας επιχείρησης.

 

Περιεχόμενο μαθήματος

1η Διάλεξη: Εισαγωγή στη στρατηγική. Ανασκόπηση της ύλης και της δομής του μαθήματος. Παρουσίαση της εργασίας του μαθήματος καθώς και μεθοδολογίας αναζήτησης πηγών.

2η Διάλεξη: Στρατηγική ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος: ανάλυση του μάκρο (PEST-DG) και μίκρο περιβάλλοντος (5 δυνάμεις του Porter) της επιχείρησης (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

3η Διάλεξη: Στρατηγική ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης: Θεωρία των πόρων-ικανοτήτων, θεμελιώδεις-μοναδικές ικανότητες, οι πόροι και οι ικανότητες ως βάση διαμόρφωσης στρατηγικής, Αλυσίδα αξίας της επιχείρησης (Value chain). SWOT Analysis (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

4η Διάλεξη: Εταιρική αποστολή, όραμα, στρατηγικοί στόχοι, θεωρήσεις της στρατηγικής. (ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

5η Διάλεξη: Επιχειρηματική στρατηγική ανάπτυξης: σταθερότητας, ανάπτυξης, διάσωσης-αναστροφής (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

6η Διάλεξη: Στρατηγικές επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: ηγεσίας κόστους, διαφοροποίησης, εστίασης (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

7η Διάλεξη: Στρατηγικές διεθνοποίησης της εταιρίας: κίνητρα οφέλη επιλογές, συμμαχίες, κοινοπραξίες, εξαγορές, εξαγωγές, θεωρίες ολιγοπωλιακής αντίδρασης, θεωρία εκλεκτικού παραδείγματος (Dunning) (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

8η Διάλεξη: Τρόποι υλοποίησης στρατηγικής: Εξαγορές, Συγχωνεύσεις και Στρατηγικές Συμμαχίες: Ανάλυση, λήψη απόφασης και εξασφάλιση επιτυχίας στρατηγικής ανάπτυξης μέσω των εξαγορών, συγχωνεύσεων και στρατηγικών συμμαχιών (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

9η Διάλεξη: Η τεχνολογική στρατηγική, σε εσωτερικό κι εξωτερικό επίπεδο.

10η Διάλεξη: Αξιολόγηση και επιλογή στρατηγικής: το μοντέλο του Rumlet, ανάλυση αποδεκτότητας, ανάλυση εφικτότητας, ανάλυση ισόρροπης στοχοθεσίας (balanced scorecards). Υλοποίηση στρατηγικής (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

11η Διάλεξη: Τεχνικές χαρτοφυλακίου για λήψη στρατηγικών αποφάσεων: καμπύλη εμπειρίας, μήτρα BCG, μήτρα GE, μήτρα εξέλιξης προϊόντος/ αγοράς του Hofer, μήτρα του κύκλου ζωής, κύβος χαρτοφυλακίου, κύβος ρίσκου (ανάλυση μελέτης περίπτωσης).

12η Διάλεξη: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών.

13η Διάλεξη: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών.

 

Τρόπος αξιολόγησης

Η εξέταση του μαθήματος περιλαμβάνει εννέα μικρές ατομικές εργασίες (σε ποσοστό 45%) και μία ομαδική εργασία (σε ποσοστό 55%).Συγκεκριμένα:

- Ατομικές εργασίες: Κάθε φοιτητής/φοιτήτρια θα πρέπει να εντοπίσει και να ετοιμάσει προς παρουσίαση στην τάξη μία μελέτη περίπτωσης. Το ίδιο μοτίβο εργασίας θα επαναληφθεί για 9 ενότητες του μαθήματος. Παραδοτέο σε κάθε περίπτωση είναι μόνο ένα αρχείο 1-2 διαφανειών στο Powerpoint.

- Ομαδική εργασία: Η εργασία θα στηριχθεί σε μελέτη περίπτωση που οι ίδιοι οι φοιτητές θα ετοιμάσουν για μία μεγάλη ελληνική εταιρεία. Ανάλογα με το θέμα της εργασίας, οι φοιτητές θα κληθούν να εντοπίσουν τη σύνδεση της θεωρίας με την επιχείρηση που έχουν επιλέξει. Παραδοτέα θα είναι αφενός ένα αρχείο Powerpoint (η εργασία θα παρουσιαστεί και στην τάξη) αφετέρου η ένα αρχείο Word, στο οποίο θα γίνεται η ανάλυση του θέματος σε 5000-6000 λέξεις. Η εργασία θα πρέπει να συνδέεται με τη διεθνή βιβλιογραφία (με τουλάχιστον 5 άρθρα από τα ακαδημαϊκά περιοδικά που παρατίθενται παρακάτω).

 

Βιβλιογραφία

 Παπαδάκης Β. (2016), Στρατηγική των Επιχειρήσεων: Ελληνική και Διεθνής Εμπειρία, Τόμος Α, 7η εκδ., Εκδόσεις Μπένου: Αθήνα

Γεωργόπουλος, Ν. (2006), Στρατηγικό Μάνατζμεντ, Εκδόσεις Μπένου: Αθήνα

Johnson, G., Scholes, K., and Whittington, 2011. Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων. Εκδόσεις Κριτική: Αθήνα.

David, F.R. (2010). Strategic Management. 13th Edition, Pearson/Prentice Hall, New Jersey.

Thompson, A., Strickland, A.J, and Gamble, J.E. (2011). Crafting and Executing Strategy. 18th ed., New York, McGraw Hill.

 

Πρόσθετα Αγγλικά Συγγράμματα:

Davenport, T.H., Leibold, M., and Voelpel, S. (2006). Strategic Management in the Innovation Economy: Strategy Approaches and Tools for Dynamic Innovation Capabilities. Germany, Wiley.

Dess, G.G., Lumpkin, G.T., and Eisner, A. (2007). Strategic Management: Text and Cases. 4th ed, McGraw-Hill/Irwin.

Harrison, J.S., and John, C.H. (2007). Foundations in Strategic Management (Foundations Series in Management). 4th ed., South-Western College Pub.

Hill, C., and Jones, G. (2006). Strategic Management Theory: An Integrated Approach. 7th ed., Houghton Mifflin Company.

Hitt, M.A., Ireland, R.D., and Hiskisson, R.E. (2006). Strategic Management: Concepts and Cases. 7th ed., South-Western College Pub.

Johnson, G. Scholes, K., and Wittington, R. (2005). Exploring Corporate Strategy. 7th edition. Prentice Hall/Financial Times.

Stacey, R.D. (2007). Strategic Management and Organizational Dynamics: The Challenge of Complexity. 5th ed., Prentice Hall/Financial Times.

Wheelen, T.L. and Hunger, D.J. (2008). Strategic Management and Business Policy. 11th Edition, Pearson/Prentice Hall, New Jersey.

© 2015 Π.Μ.Σ. ΝΕΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ.